Regulacja reklamacji klientów rynku finansowego będących beneficjentami umowy ubezpieczenia na tle jej unormowań w polskim systemie prawnym
DOI: https://doi.org/10.33995/wu2023.1.1
Abstract
Słowa kluczowe
Pełna treść artykułu
Bibliografia
Bagińska E., Skutki prawne nieudzielenia w terminie odpowiedzi na reklamację klienta podmiotu rynku finansowego, „Wiadomości Ubezpieczeniowe” 2018, nr 1.
Buczkowski S., [w:] Kodeks cywilny. Komentarz.Tom 2, Błachuta F. [red.], Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1972.
Czech T., Odpowiedź przedsiębiorcy na reklamację konsumenta, „Temidium” 2017, nr 2.
Długosz Z., Cywilnoprawne skutki milczącego uznania reklamacji, „Przegląd Prawa Handlowego” 2019, nr 10.
Fras M., Umowa ubezpieczenia grupowego. Aspekty prawne, Warszawa 2015.
Fras M., [w:] Kodeks cywilny. Komentarz . Tom V. Zobowiązania. Część szczególna (art.765–92116, Habdas M., Fras M. [red.], Warszawa 2019.
Gnela B., Roszczenia o naprawienie szkody wynikłej z wady fizycznej rzeczy sprzedanej a uprawnienia z rękojmi i gwarancji, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie” 1992, nr 369.
Gnela B, Pojęcie klienta w ustawie o dystrybucji ubezpieczeń na tle wybranych sposobów określania podmiotów słabszych rynku finansowego, [w:] O dobre prawo dla ubezpieczeń. Księga jubileuszowa Profesora Eugeniusza Kowalewskiego, Bagińska E., Mogilski W.W., Wałachowska M., Ziemiak M.P. [red.], TNOiK, Toruń 2019.
Gnela B., Problem kwalifikacji stron umowy ubezpieczenia ze szczególnym uwzględnieniem ubezpieczającego, [w:] Ubezpieczenia gospodarcze. Wybrane zagadnienia prawne, Gnela B. [red.], Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
Gnela B., Konsumencki a ubezpieczeniowy reżim ochrony podmiotów stosunku ubezpieczenia, [w:] Kierunki rozwoju ubezpieczeń gospodarczych w Polsce. Wybrane zagadnienia, Diffin, Gnela B., Szaraniec M. [red.], Warszawa 2013.
Gnela B., Umowa konsumencka w polskim prawie cywilnym i prywatnym międzynarodowym, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.
Kowalewski E., Ziemiak M.P., W sprawie wykładni art. 8 ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, „Przegląd Prawa Handlowego” 2018, nr 10.
Kowalewski E., Ziemiak M.P., Ustawa reklamacyjna a obrót ubezpieczeniowy, „Wiadomości Ubezpieczeniowe” 2018, nr 1.
Kukuryk P., Uwagi o zasadach rozpatrywania reklamacji na podstawie art. 7a ustawy o prawach konsumenta, „Przegląda Prawa Handlowego” 2022, nr 6.
Łętowska E., Prawo umów konsumenckich, CH Beck, Warszawa 2002.
Marko D.M., Obowiązek udzielenia odpowiedzi na reklamację przez podmioty rynku finansowego i jego cywilnoprawne skutki, „Przegląd Sądowy” 2018, nr 11–12.
Nesterowicz M., [w:] Kodeks cywilny z komentarzem. Tom I, Winiarz J. [red.], Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1989.
Orlicki M., Pojęcie konsumenta w ubezpieczeniach – uwagi o art. 384 par. 5 k.c., [w:] Ochrona konsumenta usług finansowych. Wybrane zagadnienia prawne, Gnela B. [red.], Wolters Kluwer, Warszawa 2007.
Orlicki M., O zaniku konsumenckiego prawa ubezpieczeniowego, [w:] O dobre prawo dla ubezpieczeń. Księga jubileuszowa Profesora Eugeniusza Kowalewskiego, Bagińska E., Mogilski W.W., Wałachowska M., Ziemiak M.P. [red.], TNOiK, Toruń 2019.
Radwański Z., Prawo cywilne – część ogólna, CH Beck, Warszawa 2007
Radwański Z, Panowicz-Lipska J., Zobowiązania – część szczegółowa, CH Beck, Warszawa 2019.
Urbańczyk A., Reklamacje, [w:] Nowe zasady dystrybucji ubezpieczeń. Zagadnienia prawne, Pokrzywniak J. [red.], Wolters Kluwer, Warszawa 2018.
Ziemiak M.P., Postanowienia niedozwolone na tle umów ubezpieczenia. Studium cywilnoprawne, TNOiK, Toruń 2017.
Ziemiak M.P., Od zwykłego ubezpieczającego przez konsumenta do klienta, czyli o ewolucji ochrony kontrahentów ubezpieczycieli w polskim prawie, [w:] O dobre prawo dla ubezpieczeń. Księga jubileuszowa Profesora Eugeniusza Kowalewskiego, Bagińska E., Mogilski W.W., Wałachowska M., Ziemiak M.P. [red.], TNOiK, Toruń 2019.
Żuławska C., [w:] Bieniek G. i inni, Komentarz do Kodeksu cywilnego. Księga trzecia. Zobowiązania. Tom II, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1997.