15 kwietnia 2020

Pomoc prosto z serca – jak pomagają ubezpieczyciele?

Autor: Agnieszka Durska

Od drobnych inicjatyw poszczególnych pracowników po miliony złotych przeznaczone na pomoc medykom lub instytucjom zaangażowanym w walkę z pandemią. Jak pomagają ubezpieczyciele? Zebraliśmy dla was informacje, jaką pomoc zakłady ubezpieczeń już uruchomiły w ramach dodatkowych środków i inicjatyw.

Pandemia to czas, w którym wszyscy mobilizujemy siły – niektórzy szyją maseczki, inni robią dla sąsiadów zakupy. Restauracje gotują dla medyków, firmy przeznaczają specjalne fundusze na pomoc. To ważne, że nie zapominamy o sobie. Miejmy serce! Jak pomagają ubezpieczyciele?

Wolontariat pracowniczy i wsparcie wolontariatu

– Wystarczy rozejrzeć się dookoła, by dostrzec, czy są w naszym sąsiedztwie ludzie, którzy potrzebują pomocy: samotne matki, rodziny z dziećmi niepełnosprawnymi lub chorymi, seniorzy, osoby chore. Wraz z wolontariuszami Fundacji Unum pomagamy w zakupach dostarczanych bezpiecznie pod dom, kupując maseczki i środki dezynfekujące dla służby zdrowia, opiekując się czworonogami lub spełniając inne aktualne potrzeby z zachowaniem środków ostrożności i własnego bezpieczeństwa. Fundacja współfinansuje gesty empatii i życzliwości pracowników i współpracowników Unum w tych wyjątkowych czasach. A tych gestów jest sporo, np. oddział Unum z Krakowa zakupił płyn dezynfekujący dla oddziału zakaźnego szpitala im. Stefana Żeromskiego oraz maseczki i przyłbice dla uniwersyteckiego szpitala i szpitala im. Jana Pawła II w Krakowie, oddział w Olsztynie zakupił jednorazowe środki ochronne dla personelu szpitala dziecięcego w Olsztynie, zespoły z Warszawy zakupiły maseczki ochronne dla personelu szpitala MSWiA  – mówi Małgorzata Morańska, rzeczniczka prasowa Unum.

– Od kilku lat wspieramy Polski Czerwony Krzyż i teraz też zapytaliśmy ich o najpilniejsze potrzeby. Okazało się, że ponad 5 tysięcy opiekunek PCK potrzebuje środków dezynfekcyjnych, maseczek i rękawiczek, aby w sposób bezpieczny opiekować się 16 tysiącami seniorów, samotnych i przewlekle chorych. PCK zgłosiło też zapotrzebowanie na zakup sprzętu wspierającego służbę zdrowia. Sfinansowaliśmy te najpilniejsze potrzeby wspólnie w ramach grupy – Aviva, Santander Aviva i Expander. Angażujemy naszych pracowników, agentów ubezpieczeniowych i współpracowników do udziału w zbiórce na rzecz PCK na stronie www.todlamniewazne.pl. W najbliższym czasie przekażemy PCK kolejną darowiznę na wsparcie bezpośredniej pomocy żywnościowej dla osób i rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej w wyniku ekonomicznych skutków epidemii. Rozpoczęliśmy też współpracę z Wydziałem Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, który produkuje przyłbice ochronne dla służby zdrowia. Finansujemy zakup 10 dodatkowych drukarek 3D i materiałów, dzięki czemu lekarze, pielęgniarki i ratownicy otrzymają kolejne 6 tysięcy przyłbic – mówi Adam Uszpolewicz, prezes Avivy.

W pomoc w wyposażanie medyków w środki ochrony indywidualnej zaangażowali się też pracownicy towarzystwa Uniqa. Pieniądze z łączonej zbiórki pracowników i Uniqa zostaną przekazane Centralnemu Szpitalowi Klinicznemu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, który wykonuje testy na koronawirusa.

Podobnie, Axa wspólnie z pracownikami pod szyldem „Ludzie Axa dla lekarzy”, prowadzi zbiórkę funduszy na sprzęt ochronny dla pracowników Centralnego Szpitala Klinicznego UCK WUM w Warszawie. Wolontariat pracowniczy działa też w Nationale-Nederlanden.

Jak pomagają ubezpieczyciele? Zaangażowanie agentów

Warta angażuje w aktywną pomoc także swoich agentów. W ramach akcji Zostań w domu i pomagaj od każdej zawartej polisy firma przekaże część składki na działania związane z walką z epidemią COVID-19. Kwota wsparcia może łącznie wynieść nawet 5 milionów złotych. W myśl hasła „Zostań w domu” agenci Warty, pracujący obecnie w trybie zdalnym, również aktywnie włączą się w działania dla swojej najbliższej społeczności. To oni, znając dobrze potrzeby w swoim otoczeniu, zarekomendują lokalne organizacje, które wymagają wsparcia w walce z koronawirusem. Całkowita pomoc zostanie równo podzielona na poszczególne województwa i przekazana zgodnie z rekomendacją agentów – mówi Dawid Korszeń, rzecznik Warty.

Wsparcie dla ochrony zdrowia

Ochrona zdrowia jest dla nas wszystkich kluczowa. Firmy wspierają medyków, szpitale. Kupują sprzęt.

– Pomoc szpitalom ma największą finansową wartość. – mówi Piotr Bugajski, rzecznik PZU  – Otrzymują ją tzw. szpitale jednoimienne, zajmujące się osobami zakażonymi koronawirusem, ale także np. Wojewódzki Szpital Dziecięcy w Olsztynie. Na zakup sprzętu medycznego do walki z koronawirusem PZU i PZU Życie przeznaczyły sześć milionów złotych. Dzięki tym funduszom do szpitali trafiają m.in. testy do wykrywania koronawirusa, respiratory, bronchoskopy do badania tchawicy i oskrzeli oraz kardiomonitory. Wsparliśmy również Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny. Pieniądze są przeznaczone na doposażenie linii diagnostycznej do badań laboratoryjnych na obecność koronawirusa, co umożliwi skrócenie czasu oczekiwania na wyniki tych badań.

– Do pomocy dołożyło się też należące do Grupy PZU Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych, przeznaczają jedną trzecią swojego rocznego funduszu prewencyjnego na zakup środków ochrony osobistej i materiałów sanitarnych – dodaje Piotr Bugajski.

To nie jedyna inicjatywa PZU. Firma przekazała służbom medycznym do dyspozycji 200 samochodów – do przewożenia próbek do badań od osób pozostających w kwarantannie. Wartość tej pomocy sięga prawie 2,5 mln zł. Ma ona podwójny wymiar, ponieważ jest też wsparciem dla małych i średnich firm, od których PZU wypożycza auta, a których obroty spadły w związku ze stanem epidemii.

Dla ludzi z pierwszej linii frontu

Warta, by pomóc w walce z pandemią… zmieniła swoje plany. W tym roku miała zainaugurować kampanię jubileuszową z okazji 100-lecia działalności.

– Przekażemy środki m.in. z kampanii na walkę z epidemią COVID-19. To 5 mln, które wesprą szpitale zakaźne. Zostaną rozdzielone pomiędzy wybrane placówki zakaźne. W ten sposób Warta zamierza wspomóc te miejsca, gdzie pomoc w danej chwili jest najbardziej potrzebna. Angażujemy naszych pracowników, ale taka celowana pomoc instytucjom ma dziś olbrzymie znaczenie – mówi Dawid Korszeń, rzecznik Warty.

ERGO Hestia przekazała ratownikom medycznym milion złotych i zapewniła wsparcie w zakupie niezbędnego sprzętu. Dodatkowo zorganizowała zbiórkę pieniędzy na ten sam cel – mówi Marcin Dybuk, rzecznik prasowy Grupy ERGO Hestia.

Szpitale wspierają również Generali i Concordia. We współpracy z Caritas Polska w ramach akcji #Wdzięczni Medykom, Generali i Concordia dofinansują zakup respiratorów niezbędnych dla oddziałów intensywnej terapii. Respiratory otrzymają: Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką SPZOZ w Lublinie oraz Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego im. J. Strusia z Zakładem Opiekuńczo-Leczniczym SPZOZ w Poznaniu. Łączna kwota przeznaczona obecnie na wsparcie szpitali przez spółki Generali Polska to 360 tys. zł.

Axa, Generali, Nationale-Nederlanden oraz Unum wraz z Fundacją Unum podjęły wspólną inicjatywę, której celem jest wsparcie Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA. Firmy przekazały łącznie 300 tys. złotych na zakup sprzętu, który umożliwia diagnozę zaburzeń układu oddechowego. Szpital zostanie wyposażony w sprzęt spirometryczny, w tym bodypletyzmograf. To urządzenia, które pozwalają na przeprowadzenie pełnej, zaawansowanej diagnostyki układu oddechowego. Dają one obecnie najdokładniejszy pomiar czynności wentylacji płuc. Ponadto szpital zakupi urządzenia do wspomagania oddechu typu BiPAP. Dzięki ich zastosowaniu lekarze będą mogli szybciej i skuteczniej działać.

– Nie wiemy dziś, jak długo potrwa epidemia, ale jasne jest, że najważniejsza teraz jest solidarność w niesieniu pomocy – mówią  zgodnie rzeczniczki Axy, Generali, Nationale-Nederlanden, Unum i Fundacji Unum.

Uniqa Polska sfinansuje zakup najpotrzebniejszych materiałów ochronnych dla Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala im. dr. Wł. Biegańskiego w Łodzi. Przeznaczy na ten cel 100 tys. zł. Jako jedyny ubezpieczyciel z siedzibą w Łodzi zdecydował o udzieleniu wsparcia finansowego dla zakaźnego szpitala jednoimiennego właśnie w tym mieście. Maseczki, fartuchy, rękawiczki, kombinezony ochronne to dziś najbardziej potrzebne wsparcie dla lekarzy, pielęgniarek i innych pracowników medycznych. Stoją oni na pierwszej linii walki z epidemią.

Z kolei, Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” udzieliło wsparcia finansowego na zakup środków ochrony osobistej dla personelu medycznego sześciu szpitali z województwa mazowieckiego i jednego z podkarpackiego. A Nationale-Nederlanden finansuje zakup testów na koronawirusa i współpracuje z Warsaw Genomics.

Ograniczanie szumu informacyjnego i wsparcie psychiczne

W czasie pandemii wszyscy cierpimy na nadmiar przytłaczających informacji. Boimy się o swoje zdrowie, o zdrowie bliskich. Firmy zdają sobie z tego sprawę, wychodzą naprzeciw i takim problemom, organizując wsparcie medyczne, psychologiczne, ale również pomoc dla biznesu. Rzetelne informacje, poradniki, wsparcie radami od profesjonalistów są dziś bardzo potrzebne.

– Wielu Polaków niepokoi się o swoje zdrowie w związku z epidemią. Jeszcze więc na początku marca PZU Zdrowie uruchomił bezpłatną pomoc telemedyczną dla wszystkich Polaków, nie tylko swoich klientów. Zaangażowaliśmy około stu lekarzy, którzy udzielają porad telefonicznie lub w formie wideokonsultacji. Takie zdalne porady pomogły już ponad 10 tysiącom pacjentów. To ważna pomoc indywidualna, ale pomagamy też instytucjom – mówi Piotr Bugajski, rzecznik PZU.

– Grupa ERGO Hestia od początku pojawienia się koronawirusa stawia na wiele działań skierowanych do pracowników, agentów oraz klientów. Cel nadrzędny – minimalizowanie ryzyka zakażenia. Cel kolejny – zapewnienie wsparcia, dzięki któremu izolacja przestaje być tak straszna. W ramach akcji „W trosce o wspólne bezpieczeństwo” organizujemy między innymi cykl cotygodniowych webinariów. Pracownicy i agenci zadają pytania, a odpowiadają najlepsi w Polsce eksperci z różnych dziedzin – mówi Marcin Dybuk, rzecznik prasowy Grupy ERGO Hestia. I dodaje:

– Pomagać można z wielu stron. W ERGO Hestii pracownicy mają możliwość konsultacji telefonicznych ze specjalistami, m.in. z psychologami, ale też z internistami czy dietetykami. Hestyjne Centrum Wolontariatu organizuje akcję szycia maseczek, dzięki której pracownicy mogą się dowiedzieć, jak w prosty sposób je zrobić. Nie zapominajmy również, jak ważna w trudnych czasach jest sztuka. To ona jest tematem cyklicznych wykładów organizowanych przez Fundację Artystyczna Podróż Hestii. Mogą w nich wziąć udział zarówno dzieci, jak i dorośli.

ERGO Hestia wypracowała wiele dokumentów, dzięki którym pracownicy i agenci mogli poznać najważniejsze zasady profilaktyki, a także zaznajomić się ze wszystkimi narzędziami umożliwiającymi skuteczną i wygodną pracę z domu. Firma dba również o komfort psychiczny – udostępnia choćby zbiór artykułów pozwalających m.in. zachować kondycję, stosować odpowiednią dietę, czy po prostu nie nudzić się w domu.

Wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się Axa. Pracownicy firmy udzielają wsparcia innym biznesom.

– Uznaliśmy, że w chaosie informacyjnym, z którym mamy teraz do czynienia, bardzo cenna może okazać się każda forma przekazywania uporządkowanej informacji i przemyślanego komentarza do bieżącej rzeczywistości. Organizujemy webinaria, bo zależy nam również na tym, aby być w żywym kontakcie z widzami. Ta forma się sprawdza i mimo, że na odległość, to jest bardzo satysfakcjonująca i merytorycznie owocna. Dotykamy konkretnych, bieżących problemów w działalności biznesowej, interpretujemy przepisy prawa, pokazujemy, jak działają teraz ubezpieczenia, jak wygląda likwidacja szkód. Zapraszamy do udziału ekspertów z firmy oraz gości – specjalistów w różnych dziedzinach, od prawa, przez podatki, po ekonomię. Na ostatnich dwóch webinariach z cyklu „Axa dla brokerów” mówiliśmy o bezpieczeństwie podatkowym i wpływie siły wyższej na wykonanie umów. Patrząc na frekwencję, a uczestniczyło w nich ponad tysiąc brokerów i przedstawicieli średnich firm, mamy poczucie, że nasza inicjatywa ma głęboki sens. Zwiększamy więc jej zasięg i podobną tematykę podejmiemy na webinariach, „Axa dla firm rodzinnych”, które organizujemy wspólnie ze Stowarzyszeniem Inicjatywa Firm Rodzinnych – mówi Aleksandra Leszczyńska, rzecznik prasowy Axy.

Wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego i inicjatyw oddolnych

Jednostki samorządu terytorialnego, które są odpowiedzialne za dbanie o porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli obawiają się, że w obliczu epidemii zabezpieczone przez nich środki finansowe okażą się niewystarczające. Na ten problem zwróciło uwagę TUW „TUW”.

– Udzieliliśmy wsparcia finansowego jednostkom samorządu terytorialnego, które są członkami związków wzajemności członkowskiej. Przekazane przez nas fundusze zostaną przeznaczone na zakup środków w ochrony osobistej (maseczki, rękawice, płyny dezynfekujące) dla mieszkańców, którzy są zaangażowani w walkę z koronawirusem np. druhowie OSP, pracownicy urzędów i ośrodków pomocy społecznej i gminnych ośrodków zdrowia – mówi Katarzyna Niegowska, dyrektor biura promocji i organizacji sprzedaży TUW „TUW”.

W Nationale-Nederlanden również uruchomiono pomoc dla inicjatyw lokalnych.

– Fundujemy mini granty na oddolne lokalne inicjatywy społeczne w ramach programu Solidarni z bohaterami pandemii. Program ten jest organizowany przez Akademię Rozwoju Filantropii i Polsko- Amerykańską Fundację Wolności – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy firmy.

Wsparcie dla najmłodszych

Firmy nie zapominają też o dzieciach, które w tym trudnym czasie potrzebują szczególnej pomocy. Zwłaszcza tam, gdzie dostęp do zdalnej nauki może być utrudniony. A z tym problemem borykają się dzieci, które są między innymi pod opieką Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce.

Allianz Polska w ramach działań CSR przekazuje komputery dla podopiecznych Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. Naszym celem jest pomoc w zapewnieniu podopiecznym Stowarzyszenia możliwości zdalnego udziału w zajęciach szkolnych. Jako firma już od kilku lat działamy #wdobrejsprawie na rzecz SOS Wiosek Dziecięcych. Teraz mierzymy się z zupełnie nową, nadzwyczajną sytuacją, w której także chcemy pomóc dzieciom. Wyobraźmy sobie, że Rodzice SOS mają w domu pięcioro dzieci w różnym wieku i oczywiście nie każde dziecko ma swój komputer, odrabianie wielu zadań codziennie przez całą piątkę w takich warunkach jest bardzo trudne. Dlatego odpowiadając na potrzeby Stowarzyszenia, przekazujemy komputery, aby dzieci mogły brać udział w zajęciach szkolnych. Dodatkowo uruchomiona została specjalna zbiórka na rzecz Stowarzyszenia. Do udziału w niej zachęcamy naszych pracowników, agentów i klientów, aby wspólnie zapewnić dzieciom dostęp do zdalnej nauki i możliwość realizowania programu szkolnego. Zbiórka odbywa się na portalu https://zrzutka.pl/ubwgcv. Wszystkie zebrane pieniądze trafiają bezpośrednio do SOS Wiosek Dziecięcych, które zdecydują o przeznaczeniu ich na najpilniejsze potrzeby podopiecznych związane z dostępem do zdalnej nauki – Marta Nowicka, rzecznik prasowy Allianz Polska.

Również Prudential wspiera stowarzyszenie:

– Przekazaliśmy laptopy jak również pomoc finansową dla podopiecznych ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. Cieszę się, że mogliśmy pomóc – mówi Małgorzata Podrażka, dyrektor HR w Prudential Polska.

Tego tekstu moglibyśmy nie kończyć. Inicjatyw pomocy jest znacznie więcej – to ważne. Mamy otwarte serca.

O inicjatywach firm dla klientów przeczytasz tu:

https://www2.piu.org.pl/jak-ubezpieczyciele-pomagaja-w-czasie-pandemii-odpowiadaja-przedstawiciele-firm/